Czy szczerość w miejscu pracy zatrzyma pracownika w firmie?
Każdy pracownik, niezależnie od sprawowanej funkcji, oczekuje od swojego pracodawcy szczerości oraz otwartości. Niezależnie czy dotyczy to zarządzania zespołem, projektami czy spraw dotyczących finansów. W bardzo konkurencyjnym środowisku pracy na znaczeniu zyskują szczególnie wartości reprezentowane przez firmy.
Transparentność i elastyczny czas pracy kluczem do sukcesu
W ostatnich latach sytuacja na rynku pracy jest dynamiczna – pandemia COVID-19, napływ ludności z Ukrainy, spowolnienie gospodarcze znacząco zmieniły sytuację pracowników. Według danych Eurostatu, Polska jest wiceliderem w Europie, jeśli chodzi o poziom stopy bezrobocia (2,8 proc.). Pod tym względem tylko pracodawcy w Czechach mają trudniejszą sytuację, gdzie poziom ten wynosi 2,4 proc. Niedobór pracowników jest bolączką dla wielu branż, uniemożliwiającą ich dalszy rozwój. Pozyskanie i zatrzymanie talentów w obliczu rosnących wynagrodzeń stanowi również coraz większe wyzwanie dla firm.
– W sytuacji niskiego poziomu stopy bezrobocia to pracownicy najczęściej dyktują warunki na rynku pracy. Z drugiej strony, rosnące koszty prowadzenia biznesu sprawiają, że pracodawcom coraz trudniej oferować konkurencyjne wynagrodzenia, przyciągające nowe talenty. Przedsiębiorcy stoją zatem przed bardzo trudnym zadaniem – jak optymalizując koszty, budować najlepszy zespół – mówi Paulina Zasempa, HR Manager w SD Worx. – W ostatnim czasie na znaczeniu zyskują jednak benefity uwalniające czas pracowników, jak elastyczne godziny pracy, 4-dniowy tydzień pracy czy dodatkowe dni wolne. Coraz ważniejsze są również wartości reprezentowane przez przedsiębiorstwa – transparentność płac, jasna ścieżka rozwoju oraz zrównoważony rozwój. Na tych wartościach pracodawcy powinni budować swoją przewagę na rynku pracy – dodaje.
Według Międzynarodowej Organizacji Pracy, szczerość jest jednym z elementów składowych wellbeingu, a dokładniej części związanej z relacjami. Dla młodego pokolenia na rynku pracy transparentność w komunikacji jest istotna, oczekują od przełożonych kompletnej szczerości – w rozmowach dotyczących ich zadań służbowych, a w szczególności wynagrodzeń.
– Między działem HR a pracownikami powinna być pełna otwartość. Nie ma złych pytań. Pracownik zawsze powinien uzyskać odpowiedź na nurtujące go tematy. W dużej mierze, to właśnie od działów HR zależy zadowolenie pracowników, dlatego niezwykle ważne jest, aby specjaliści kadrowo-płacowi mieli czas na budowanie przejrzystych regulaminów dot. pracy, a także odpowiadanie na bieżące wyzwania. W tym kontekście oraz niedoboru pracowników, w tym także HR-owych, na znaczeniu zyskuje outsourcing usług płacowych, który znacznie uwalnia potencjał zespołów HR – mówi Paulina Zasempa, HR Manager w SD Worx.
O tym, „jak znaleźć balans pomiędzy wysokimi oczekiwaniami płacowymi pracowników a ekonomicznymi możliwościami pracodawcy” mówiła podczas konferencji HR Challenge 2023 Paulina Zasempa HR Manager w SD Worx Poland.
Related articles
Outsourcing płac w nowej normie: plusy i minusy
Od SaaS do w pełni zarządzanych usług, outsourcing płac istnieje w wielu kształtach i formach. Jednak niezależnie od tego, na którą formułę się zdecydujesz, przekazanie części lub całości obowiązków związanych z płacami zewnętrznej firmie jest poważną decyzją. Zanim zaczniesz się zastanawiać, które zadania związane z płacami zlecić na zewnątrz, poznanie wszystkich możliwych zalet i wad wydaje się logicznym pierwszym krokiem.
Poprawa dobrego samopoczucia pracowników: 4 sprawdzone sposoby
W miarę jak zespoły HR rozwijają rozmowy na temat dobrego samopoczucia pracowników, coraz częściej pojawia się aspekt dobrostanu społecznego. Obecnie dobrostan społeczny nie jest już tylko trendem czy hasłem, ale równie ważnym filarem dobrego samopoczucia - obok dobrostanu fizycznego, psychicznego, finansowego i kulturowego. Ale czym tak naprawdę jest i jak można go skutecznie wdrożyć? Przeczytaj, aby dowiedzieć się więcej!
Dlaczego płace powinny być w chmurze? Pięć wniosków z naszej dyskusji
Często zapraszamy liderów HR do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i pytaniami dotyczącymi kluczowych wyzwań związanych z ludźmi w zaufanym środowisku swoich rówieśników. Ostatnio spotkaliśmy się, aby omówić korzyści wynikające z przeniesienia naliczania płac do chmury i podzielenia się spostrzeżeniami dotyczącymi tego procesu.Często zapraszamy liderów HR do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i pytaniami dotyczącymi kluczowych wyzwań związanych z ludźmi w zaufanym środowisku swoich rówieśników. Ostatnio spotkaliśmy się, aby omówić korzyści wynikające z przeniesienia naliczania płac do chmury i podzielenia się spostrzeżeniami dotyczącymi tego procesu.