1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
Poprawa dobrego samopoczucia pracowników: 4 sprawdzone sposoby

4 sposoby na poprawę samopoczucia u pracowników

Często pomijany filar dobrego samopoczucia pracowników

Wiele organizacji korzysta z trendu "workplace wellness", wprowadzając inicjatywy koncentrujące się na zdrowiu, aby pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie i utrzymanie pracowników. Chociaż strategie te są niezbędne dla ogólnego zdrowia pracowników, samo skupienie się na aspektach fizycznych, psychicznych i finansowych już nie wystarcza. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez SD Worx, ponad połowa pracowników w UE twierdzi, że ich organizacje NIE podejmują wystarczających działań w celu optymalizacji ich zdrowia. Potrzeby pracowników zmieniły się po pandemii. Teraz bardziej niż kiedykolwiek należy skupić się na dobrostanie społecznym - często zapominanym aspekcie dobrostanu w miejscu pracy.

Rzeczywiście, dobrostan społeczny jest kluczową częścią każdej strategii wellness. Począwszy od relacji z kolegami, aż po zgodność z wartościami firmy, chodzi o to, by czuć się docenianym jako osoba, kolega i pracownik. Ale jak to zrobić? Poniżej przedstawiamy 4 kluczowe koncepcje dotyczące dobrego samopoczucia społecznego, które pomogą Twojej firmie zacząć działać - niezależnie od tego, czy reprezentujesz małą firmę, która dopiero zaczyna, czy duże przedsiębiorstwo, które chce zwiększyć zaangażowanie i produktywność poprzez zdrowie i dobre samopoczucie w miejscu pracy.

    #1 Wspieraj pozytywne, nieoceniające i wspierające relacje społeczne w pracy

    • Budowanie pozytywnych relacji może być prawdziwym wyzwaniem dla pracowników, jeśli nie mają oni w miejscu pracy przestrzeni, w której czują się swobodnie. Naszą pierwszą wskazówką dotyczącą budowania pozytywnych relacji w miejscu pracy jest stworzenie bezpiecznego, wygodnego miejsca (np. sofy lub kuchni), w którym będą mogły toczyć się wspaniałe rozmowy - miejsca, w którym wszyscy pracownicy będą mogli swobodnie się zrelaksować i porozmawiać bez narażania się na ocenę.
    • Połączone działy - Twoi pracownicy mogą stworzyć możliwości wzajemnych połączeń, poświęcając czas na przedstawienie kolegów z różnych działów i unikając błędów w zarządzaniu zdalnym (jeśli pracują zdalnie).
    • Organizuj CSR’owe projekty - wspólny wolontariat poza miejscem pracy i praca nad wspólnym celem, który nie jest związany z pracą, może pomóc pracownikom w nawiązaniu kontaktów i budowaniu trwałych relacji poprzez służenie dobrej sprawie poza pracą.

      #2 Spraw, by praca była przyjemniejsza

      Zapewnij możliwości zabawy i rozładowania napięcia, czy to w sposób formalny, czy nieformalny, czy też w obu tych formach. Możesz:

      • świętować i śmiać się razem - znajdź nowe sposoby na świętowanie sukcesów jako zespół. Chociaż urodziny kolegów są okazją do świętowania, zacznij myśleć nieszablonowo i opracuj nowe kreatywne pomysły, takie jak:
        *świętowanie rocznic w miejscu pracy
        * poproś współpracowników o podzielenie się swoimi kulturowymi świętami
        *organizowanie wirtualnych gier zespołowych.
      • zachęcaj do regularnych działań zespołowych - udane ćwiczenia z zakresu budowania zespołu tworzą więzi i sprzyjają poczuciu solidarności i jedności wśród pracowników. Ponadto team building może być świetnym pomysłem na komunikację niezbędną w pracy zdalnej, aby zwiększyć interakcję. oferuj zdrowe przekąski - nic nie jest łatwiejsze niż zgromadzenie ludzi wokół talerza z jedzeniem. Możesz zachęcić do interakcji społecznych, organizując pożywne spotkania lub regularne lunche zespołowe.
      • organizuj więcej wydarzeń społecznych - wydarzenia społeczne, takie jak wieczory filmowe lub imprezy typu talent show, mogą zachęcić pracowników do rozwijania przyjaźni z kolegami i rówieśnikami.

        #3 Traktuj samotność poważnie i prowadź rozmowy na ten temat

        Nie zakładaj błędnie, że ktoś nie ma problemu z samotnością i konsekwentnie nie pomijaj tego tematu spotkaniach. Pamiętaj, że większość pracowników nie mówi o tym, że czuje się samotna. Każdy zmaga się z samotnością na jakimś poziomie. Możesz zachęcić swoich pracowników do tworzenia więzi poprzez stworzenie możliwości współpracy, takich jak:

        • posiadanie programu kumpelskiego lub mentorskiego - posiadanie wyznaczonego kumpla, z którym można się regularnie kontaktować. Dzięki temu współpracownicy będą mieli kogoś innego niż ich bezpośredni przełożony, z kim będą mogli dzielić się wyzwaniami i budować więzi.
        • promowanie interakcji twarzą w twarz - mimo że Internet ułatwił kontakt na niespotykaną dotąd skalę, konwencjonalne interakcje twarzą w twarz wciąż mają wiele do zaoferowania.

        Należy jednak pamiętać, że te działania mogą doprowadzić nas tylko do pewnego poziomu. Dana osoba może mieć setki kontaktów na LinkedIn, ale nadal czuć się samotna. Zamiast gromadzić jak najwięcej kontaktów, zachęcaj swoich pracowników do priorytetowego traktowania wysokiej jakości interakcji, aby zapewnić, że tworzone przez nich relacje będą bardziej satysfakcjonujące i wartościowe.

          #4 Określenie ogólnych zasad zaangażowania

          Ponieważ nasz świat kręci się coraz szybciej, mamy coraz więcej obowiązków do wykonania, coraz więcej informacji do przyswojenia i coraz mniej czasu na wszystko, jasne jest, że istnieją nieograniczone możliwości błędnej komunikacji i nieporozumień. Dlatego ważne jest, abyś określił ogólne zasady zaangażowania, które obejmują poszanowanie i docenienie różnic. Oto kilka wskazówek, jak pielęgnować integracyjne i zróżnicowane miejsce pracy:

          • Bądź otwarty i szczery
          • Bądź pełen szacunku i sprawiedliwy (używaj integracyjnego języka, takiego jak "my", kiedy rozmawiasz ze swoim zespołem i podkreślaj znaczenie różnorodności w miejscu pracy poprzez używanie neutralnych pod względem płci zaimków).
          • Pomagaj swoim pracownikom uczyć się i rozwijać w zakresie ich wiedzy i umiejętności
          • Poznaj swój zespół i zawsze wspieraj swoich pracowników
          • Podkreślaj osiągnięcia i postępy - publiczne podziękowanie członkowi zespołu, który włożył dodatkowy wysiłek może być jednym ze sposobów
          • Wdrażaj szkolenia z zakresu różnorodności
          • Kontynuuj działania związane z wynikami zaangażowania pracowników
          • Wprowadzaj wskaźniki KPI, które monitorują energię i dobre samopoczucie zespołu obok wpływu i wyników biznesowych
          • Unikaj mikrozarządzania

          Wszystko zaczyna się od relacji międzyludzkich

          Jako ludzie jesteśmy z natury istotami społecznymi i w dużym stopniu polegamy na kontaktach z innymi, aby czuć się zdrowo i szczęśliwie w życiu. Zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym, utrzymywanie relacji społecznych i bycie częścią społeczności przyczynia się do naszego dobrostanu społecznego. Aby powyższe pomysły były skuteczne w Twojej organizacji, muszą być prowadzone i promowane przez menedżerów i liderów zespołów - to oni są pierwszą linią, która pomoże dokonać tej zmiany.

           

          Aby zapewnić sukces firmowych programów społecznego dobrostanu, zespół zarządzający musi regularnie sprawdzać, co słychać u każdego pracownika, aby:

          • wiedzieć, czy czują poczucie przynależności w pracy i firmy
          • zrozumieć, czego potrzebują, aby odnieść sukces
          • zobaczyć, czego potrzebują, aby dokonać zmian w swoim życiu

          Pokaż, że naprawdę Ci zależy, zadając pytania i rozumiejąc, co myślą i czują Twoi ludzie oraz jakiego wsparcia potrzebują. Nie unikaj rozmów stanowiących wyzwanie.

          Zapewnij liderom swoich zespołów odpowiednie szkolenie:

          • rozwijaj ich i wzmacniaj, aby mogli naprawdę pozwolić swoim zespołom na rozwój
          • zapewnij im szkolenie, dzięki któremu nauczą się sztuki zadawania pytań
          • pomóż im zrozumieć, jak radzić sobie z trudnymi rozmowami (skup się na zrozumieniu i empatii)
          • zapewnij szkolenie liderom, aby w razie potrzeby mogli prowadzić otwarte dyskusje na temat zdrowia psychicznego.

          Rozwój przywództwa ma zasadnicze znaczenie dla dobrobytu społecznego, więc starannie wybieraj swoich liderów.

            Masz pytania?

            Nasz zespół chętnie Ci pomoże!

              Skontaktuj się z nami!