Exit interview (rozmowa wyjścia)
Aż 65% pracowników w branży IT oczekuje nieformalnej rozmowy z przełożonym na temat powodów rozstania, a 41% – oficjalnego exit interview. Przeprowadzenie exit interview z odchodzącym pracownikiem służy uzyskaniu feedbacku dla firmy, który pozwoli na wyeliminowanie problemów zniechęcających do pracy w organizacji. Co ważne, dobrowolna rozmowa, która może przypominać formę ankiety z otwartymi pytaniami, nie powinna odbywać się „na gorąco”. Lepiej, aby minęło co najmniej kilka dni od rozmowy rozstaniowej, szczególnie jeśli to pracodawca zainicjował rozwiązanie umowy. Emocje nieco opadną, a obie strony zyskają czas do namysłu.
Kiedy exit interview może się nie udać? Jeżeli przyczyny zakończenia współpracy były wielokrotnie zgłaszane przełożonym (np. zła atmosfera w zespole), którzy nie odnieśli się do problemów, istnieje ryzyko, że pracownik nie będzie chciał szczerze rozmawiać. Dlaczego? Rozczarowana osoba będzie przekonana, że jej sugestie dotyczące zmian w miejscu pracy i tak nie zostaną wdrożone.
Procesy kadrowo-płacowe w offboardingu pracownika
Jeśli pracodawca zamierza udzielić pracownikowi zaległego i bieżącego urlopu wypoczynkowego w okresie wypowiedzenia, istnieje ryzyko, że nie uda się przeprowadzić całego planu offboardingu bez modyfikacji. Obecność pracownika może się skrócić do kilkunastu (a nawet kilku!) dni w ciągu 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. W tym przypadku warto rozważyć wypłacenie ekwiwalentu pieniężnego. Dzięki temu rozwiązaniu odchodzący pracownik otrzyma rekompensatę finansową za niewykorzystane dni wolne i zdąży sfinalizować ważne zadania, wdrożyć zastępcę czy przeszkolić zespół.
Outplacement
Outplacement, nazywany „systemem łagodnych zwolnień”, to proces, który skupia się na wsparciu zwolnionych pracowników w poszukiwaniu nowej pracy. Program outplacementu obejmuje np. konsultacje polegające na przygotowaniu CV oraz profilu na LinkedInie czy pomoc psychologiczną w zakresie zarządzania negatywnymi emocjami w związku z utratą pracy.
Przekazywanie wiedzy i obowiązków innym pracownikom
Czy przekazanie obowiązków może sprawić problemy odchodzącemu pracownikowi? W każdym przypadku warto zadbać o checklistę, dzięki której żadne dostępy do oprogramowania czy zadania nie zostaną pominięte w trakcie przekazywania know-how. Co więcej, cały proces przekazywania wiedzy powinien być rozpisany tak, aby nie zostawiać najważniejszych spotkań na koniec okresu wypowiedzenia, nawet jeśli trwa 3 miesiące. Pamiętaj, że niespodziewane nieobecności, np. choroba, mogą zakłócić offboarding.
Zorganizowanie ostatniego dnia w pracy
Ostatni dzień w pracy musi być dostosowany do charakteru pracownika (np. introwertyka, który nie przepada za byciem w centrum uwagi) i relacji w zespole. Jeżeli pracownicy utrzymują prywatne kontakty, prawdopodobnie będą woleć, aby spotkać się po godzinach pracy, niż urządzać pożegnanie w firmowej kuchni.
Formalne warunki rozstania, których należy dopilnować, to m.in. przekazanie dokumentów (np. referencji, świadectwa pracy), zablokowanie dostępów do firmowych danych, zwrot samochodu służbowego czy zabranie rzeczy osobistych z biura. Jeżeli firma ma program dla alumnów, były pracownik może zachować dostęp do wybranych benefitów.
Jakie korzyści zapewnia dobry offboarding dla pracodawcy i pracowników?
Niezależnie od tego, kto podjął decyzję o rozwiązaniu umowy i jakie są powody odejścia, uporządkowany offboarding pracownika wpływa pozytywnie na całą organizację:
- zapobiega kolejnym odejściom pracowników dzięki wdrożeniu działań wynikających z exit interview,
- obniża ryzyko utraty know-how wraz z pracownikiem,
- ułatwia utrzymanie dobrych relacji z odchodzącym pracownikiem, który może wrócić do organizacji lub nawiązać z nią współpracę na innej podstawie niż umowa o pracę,
- wspiera ciągłość toku pracy,
- obniża wskaźnik nieobecności w okresie wypowiedzenia, który może wynikać z np. fałszywych L4,
- chroni zespół przed nadmiernym spadkiem motywacji.