1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
Mann nutzt die neueste Technologie von SD Worx zur Personalsuche und​ Personaleinstellung​

Sztuczna inteligencja: Nowa odsłona rekrutacji

Sztuczna inteligencja – szczególnie narzędzia oparte na uczeniu maszynowym, które automatyzują proces selekcji kandydatów, harmonogramowania rozmów kwalifikacyjnych oraz innych rutynowych zadań – staje się sprzymierzeńcem w codziennej pracy działów HR. Na czym polega wykorzystanie AI w rekrutacji?

To całkiem proste. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji (AI) służą do rozwiązywania problemów występujących w procesie rekrutacji. W większości przypadków oznacza to automatyzację rutynowych zadań, co z kolei pozwala rekruterom skoncentrować się na obowiązkach, które nie są powtarzalne. Na przykład, gdy selekcji CV dokonuje algorytm, rekruterzy mają więcej czasu na opracowywanie bardziej zaawansowanych strategii i osobiste kontakty z wybranymi kandydatami, co ma wpływ na identyfikację talentów i analizę rynku.

Warto zdementować pogłoskę, że AI w rekrutacji oznacza automatyczne przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych przez bezduszne roboty, które mogą „odrzucać” kandydatów za każdym razem, gdy źle odpowiedzą na pytanie. W rzeczywistości narzędzia AI gromadzą i uporządkowują informacje, a następnie podejmują odpowiednie działania na podstawie tych danych lub pomagają zespołom HR i rekrutacyjnym w podejmowaniu trafnych decyzji.

    Uproszczenie procesu rekrutacji i zapewnianie korzyści

    Z uwagi na szerokie zastosowanie, sztuczna inteligencja (AI) w procesie rekrutacji przynosi znaczące korzyści:

    • Automatyzacja procesów oznacza obniżenie kosztów, ponieważ AI znacznie skraca czas potrzebny do przeglądania informacji. Pracownicy działu HR mogą zainwestować go, na przykład w budowanie osobistych relacji z kandydatami lub rozwijanie bardziej zaawansowanych strategii rekrutacyjnych
       
    • AI w rekrutacji przyczynia się również do lepszej selekcji pracowników, co pomaga wybrać najlepszą osobę na dane stanowisko i uniknąć „błędnych zatrudnień”, które mogą być kosztowne, zarówno ze względu na niską wydajność, jak i demotywację zespołu.
       
    • Kandydaci również odnoszą korzyści z automatyzacji części procesu rekrutacyjnego. AI może zaoferować im bardziej spersonalizowane doświadczenie, szybsze odpowiedzi, dokładne i uzasadnione informacje zwrotne oraz wskazówki do przyszłych rozmów kwalifikacyjnych w przypadku niepowodzenia.
       
    • Dzięki technologii AI kandydaci są bardziej zaangażowani w procesie rekrutacyjnym i mogą aktywniej uczestniczyć, np. planując własne oceny i rozmowy kwalifikacyjne.

      Przykłady z życia

      Firma Textio z siedzibą w Seattle korzysta z technologii AI, aby pomagać firmom w tworzeniu ogłoszeń o pracę, które skutecznie przyciągną różnorodnych kandydatów. Dzięki temu ułatwia im komunikację i sprawia, że język ogłoszeń jest bardziej inkluzywny i zrozumiały. Z jej usług korzystają m.in. Bank Światowy, Dropbox, Spotify i Tesco. Natomiast firma Korn Ferry, z siedzibą w Los Angeles, wykorzystuje oprogramowanie do rekrutacji oparte na AI, przeszukując Internet w poszukiwaniu potencjalnych kandydatów i aktywnie pozyskując osoby, które spełniają ich kryteria.

      Ludzie nadal są potrzebni

      Jednak technologia AI, mimo atutów automatyzacji, nie jest w stanie zastąpić pracowników działu HR. Tylko człowiek – dzięki zdolności do krytycznego myślenia, doświadczenia wynikającego z kontaktów interpersonalnych i empatii – potrafi wychwycić subtelności i atrybuty kandydatów, które nie zawsze są jednoznaczne. Przykładowo, narzędzie może stwierdzić, że kandydat spełnia wszystkie wymagane umiejętności i kwalifikacje, ale nie jest w stanie wykryć, że posiada autorytarny styl zarządzania, który nie jest zgodny z kulturą firmy.

      AI w rekrutacji spotyka się także z krytyką z powodu algorytmicznej stronniczości, która w niektórych przypadkach może zniechęcać kandydatów do składania podań. Przykładem może być Amazon, który zrezygnował z narzędzia rekrutacyjnego w 2018 roku, ponieważ wykazywało ono tendencje do niesprawiedliwego oceniania kobiet. Warto jednak podkreślić, że problem ten wynika raczej z błędów w programowaniu niż z samej technologii AI. Może to stanowić wyzwanie – zwłaszcza w nadal rozwijającym się sektorze technologicznym – i podkreśla potrzebę wprowadzenia odpowiednich regulacji na poziomie międzynarodowym.

      Budowanie relacji poprzez lepsze decyzje

      Proces rekrutacji ewoluuje w kierunku bardziej relacyjnego podejścia. Budowanie relacji z kandydatami staje się kluczowym aspektem, przewyższającym znaczenie samej selekcji talentów. Zespoły rekrutacyjne powinny dążyć do zwiększania swojej efektywności. Systemy zarządzania pracownikami oparte na sztucznej inteligencji stanowią przydatne narzędzie wspierające ten proces.

        Chcesz poznać inne przykłady tego, jak sztuczna inteligencja jest w stanie ułatwić pracę zespołom ds. HR i naliczania płac?

          Sprawdź nasze rozwiązania SAP SuccessFactors i już dziś rozpocznij proces transformacji cyfrowej w swojej firmie!