1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
Kobiety na rynku pracy

Kobiety na rynku pracy

Polski rynek pracy stawia przed kobietami wyjątkowe wyzwania ekonomiczne, zwłaszcza w kontekście rosnącej luki płacowe w Polsce i trudności w pokrywaniu codziennych wydatków. W niniejszym artykule przeanalizujemy aktualne dane i wyniki badań dotyczące sytuacji kobiet na rynku pracy w Polsce, zastanawiając się, jak nowoczesne technologie i strategie zarządzania mogą pomóc w zniwelowaniu tych różnic.

Luka płacowa i wyzwania finansowe kobiet

Dane z 2021 roku wskazują na istnienie luki płacowej w Polsce na poziomie 8,5%, która choć jest niższa od średniej unijnej (12,7%), to w ciągu ostatnich dziesięciu lat niemal się podwoiła. To symptom głębszych problemów strukturalnych, w tym dysproporcji w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami. Raport „The Perfect Match” przygotowany przez SD Worx ujawnia, że 39% Polek ma trudności z pokryciem miesięcznych wydatków, a 32,5% szuka dodatkowej pracy, by sprostać domowym zobowiązaniom finansowym. 

Pomimo, że 44,2% kobiet prosiło o podwyżkę w porównaniu do 39% mężczyzn, tylko nieco ponad połowa z nich otrzymała wzrost wynagrodzenia.

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat aktywizacji zawodowej obejrzyj wystąpienie Pauliny Zasempy z Europejskiego Kongresu Gospodarczego

    Digitalizacja, czy jest kluczem do rozwoju?

    Raport SD Worx wskazuje, że 68% firm traktuje digitalizację jako priorytet w dążeniu do rozwoju i sukcesu. Cyfryzacja przynosi korzyści, takie jak zwiększenie konkurencyjności oraz efektywności zespołów, co potwierdza 58% pracowników ceniących sobie bardziej satysfakcjonującą pracę dzięki nowym technologiom. Sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów, takich jak zarządzanie dokumentami, czy komunikacja wewnętrzna, mogą znacząco wpływać na efektywność pracy, co dostrzega już 50% firm w Polsce.

      Jak wygląda udana cyfryzacja? Poznaj 8 kroków jak zaplanować i wdrożyć konkretną strategię digitalizacji.

      Rozwiązania i wykorzystanie AI

      Narzędzia AI mogą odciążyć procesy rekrutacyjne przez automatyzację rutynowych zadań, umożliwiając rekruterom skupienie się na bardziej strategicznych aspektach swojej pracy, co przekłada się na lepsze dopasowanie kandydatów i efektywniejsze zarządzanie talentami. Jednocześnie, jasne ścieżki kariery i kryteria awansu są niezbędne do zwiększenia mobilności wewnętrznej i redukcji niedoborów kompetencyjnych, co jest wyzwaniem dla 31% firm.

      Wykorzystanie sztucznej inteligencji nie jest jednoznaczne z digitalizacją miejsca pracy, ale już 50 proc. firm w Polsce przyznaje, że korzysta z aplikacji opartych na AI, co – w ich ocenie – podnosi wydajność i efektywność codziennej pracy. Zdaniem managerów najbardziej opłaca się wprowadzać rozwiązania cyfrowe dla zadań związanych z zarządzaniem dokumentami (76 proc.), komunikacją wewnętrzną (73 proc.), naliczaniem płac (72 proc.) oraz komunikacją dotyczącą wynagrodzeń i czasu pracy (71 proc.).

        Potrzebujesz porady na temat outsourcingu swojej międzynarodowej listy płac? Skontaktuj się z nami!

        Chociaż postęp technologiczny oferuje nowe możliwości zwiększenia efektywności i satysfakcji zawodowej, to jednak dysproporcje płacowe oraz ograniczenia w dostępie do pełnowymiarowych etatów nadal stanowią barierę. Mimo wyzwań, przed którymi stoją kobiety na polskim rynku pracy, digitalizacja i strategie zarządzania oparte na nowoczesnych technologiach oferują realne rozwiązania na zwiększenie efektywności i zadowolenia zawodowego.