1. Home>
  2. Blog>
  3. Zarządzanie czasem pracy>
zwolnienie-od-pracy-z-powodu-dzialania-sily-wyzszej

Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej – pilne sprawy rodzinne pracownika przyczyną nieobecności

 

Nowelizacja Kodeksu pracy, która wejdzie w życie w 2023 roku, wprowadzi zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem. Kiedy pracownicy będą mogli skorzystać z dodatkowych 2 dni – lub 16 godzin – wolnego? Wyjaśniamy, czy wniosek o takie zwolnienie od pracy jest wiążący dla pracodawcy. Czym się różni nowe zwolnienie od pracy od urlopu na żądanie i urlopu opiekuńczego?

 

    Na czym polega zwolnienie z powodu siły wyższej?

    Nowy art. 148^1 § 1 Kodeksu pracy wprowadzi zwolnienie z powodu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem. Co kluczowe, przepis zastrzega, że zwolnienie przysługuje, kiedy natychmiastowa obecność pracownika jest niezbędna w innej lokalizacji, np. przy członku rodziny, który ucierpiał w wypadku samochodowym. Wymiar zwolnienia to 2 dni lub 16 godzin w danym roku kalendarzowym (dla pełnoetatowca).

    Jeśli pracownik skorzysta z nowego przywileju, pracodawca uwzględni liczbę dni lub godzin zwolnienia na nowym wzorze świadectwie pracy.

      zwolnienie-od-pracy-z-powodu-sily-wyzszej Content1.

       

      Czy zwolnienie wskutek działania siły wyższej jest płatne?

      Tak, pracownik zachowuje prawo do 50% wynagrodzenia. Oblicza się je podobnie do wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Składniki zmienne wynagrodzenia uwzględnia się wyłącznie z miesiąca, w którym wypadło zwolnienie. Wynagrodzenie stałe dzieli się przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu, a wynagrodzenie zmienne – przez liczbę przepracowanych godzin.

       

        Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej a niepełny etat

        Zgodnie z art. 148^1 § 4 k.p. zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej udzielane w wymiarze godzinowym ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika. To oznacza, że pracownikowi zatrudnionemu na niepełnym etacie przysługuje np. 8 lub 12 godzin zwolnienia zamiast 16 godzin. Jeśli z obliczeń wyjdą niepełne godziny, należy je zaokrąglić w górę do pełnej godziny.

        Zwolnienie od pracy wskutek siły wyższej w wymiarze godzinowym przysługuje także pracownikowi, którego dobowa norma czasu pracy nie przekracza 8 godzin. Taką osobą jest np. pracownik z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Co istotne, w tym przypadku nie trzeba zaokrąglać niepełnej godziny zwolnienia w górę. Niemniej pracodawca może tak zrobić, ponieważ to rozwiązanie korzystne dla pracownika.

         

          Wniosek o zwolnienie z powodu siły wyższej wiążący dla pracodawcy

          Art. 148^1 § 2 Kodeksu pracy zobowiązuje pracodawcę do udzielenia zwolnienia z powodu działania siły wyższej w terminie wskazanym przez pracownika. Co ważne, pracownik musi złożyć wniosek najpóźniej w dniu korzystania ze zwolnienia. Zgodnie z art. 148^1 § 2 k.p pierwszy wniosek o zwolnienie wskutek siły wyższej w danym roku kalendarzowym powinien określać, czy pracownik chce wykorzystywać zwolnienie w wymiarze dziennym, czy godzinowym.

          Forma wniosku o zwolnienie z powodu działania siły wyższej jest dowolna. Jak w przypadku urlopu na żądanie, pracownik może wysłać wniosek nawet SMS-em. Co prawda dopuszcza się także formę ustną, np. złożenie wniosku podczas rozmowy przez telefon, ale lepiej mieć pisemne potwierdzenie.

          Jeśli pracodawca nie postąpi zgodnie z przepisami o zwolnieniu z powodu działania siły wyższej, popełni wykroczenie związane z naruszeniem przepisów o czasie pracy. Zgodnie z art. 281 § 1 pkt 5 k.p. grozi za to kara grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.

           

            Ochrona pracownika korzystającego ze zwolnienia z powodu działania siły wyższej

            Pracownik, który:

            1. złoży wniosek o czas wolny od pracy z powodu działania siły wyższej,
            2. skorzysta z dnia wolnego wskutek działania siły wyższej,

            nie może być traktowany mniej korzystnie w porównaniu z innymi pracownikami.

            Ponadto, co wzbudza pewne zdziwienie, pracownika korzystającego ze zwolnienia z powodu działania siły wyższej będzie obejmować art. 186^4 k.p. Na podstawie tego przepisu pracodawca musi dopuścić pracownika do pracy na dotychczasowym stanowisku. Jeśli to niemożliwe, to musi mu zapewnić stanowisko równorzędne z zajmowanym wcześniej lub inne odpowiadające kwalifikacjom zawodowym. Wynagrodzenie nie może być niższe od wynagrodzenia należnego w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed zwolnieniem. Wspomniane zdziwienie dotyczy faktu, że zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej obejmuje tylko 2 dni w danym roku kalendarzowym, więc absolutnie nie jest to nieobecność porównywalna do 36-miesięcznego urlopu wychowawczego, o którym bezpośrednio mówi art. 186^4 k.p.

             

              Dlaczego wprowadzono zwolnienie z powodu siły wyższej?

              W uzasadnieniu nowych przepisów możemy przeczytać, że pracownicy powinni mieć prawo do czasu wolnego od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych i niespodziewanych sprawach rodzinnych. Co ważne, projekt podkreśla, że taka sytuacja nie może spowodować uszczerbku dla nabytych lub nabywanych praw pracowniczych. To oznacza, że korzystanie z uprawnień pracowniczych związanych z funkcjami rodzicielskimi i opiekuńczymi nie powinno negatywnie wpływać na zatrudnienie.

               

                Czym jest siła wyższa?

                Ani prawo pracy, ani dyrektywa unijna 2019/1158 nie definiują siły wyższej. Mimo że to pojęcie występuje wielokrotnie w Kodeksie cywilnym, również tam próżno szukać definicji. Jak możemy przeczytać w skrócie w uzasadnieniu projektu, siła wyższa to zewnętrzne zdarzenie, które jest niemożliwe do przewidzenia i któremu nie można zapobiec.

                Szczegółowe wyjaśnienia znajdziemy w orzecznictwie. Co ciekawe, uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 8 marca 2012 roku (sygn. akt V CSK 165/11) podaje, że:

                (…) skutki w postaci poważnej choroby wywołanej wypadkiem drogowym zawinionym przez innego uczestnika ruchu nie mogą być uznane za działanie siły wyższej, ani też nie można cech takiej siły przypisać zdarzeniu (nieprawidłowemu zachowaniu uczestnika ruchu drogowego) które obrażenia te wywołało.

                Z jednej strony – orzecznictwo stanowi, że ani choroba, ani wypadek nie zaliczają się do siły wyższej. Z drugiej strony – nowa regulacja wprowadza zwolnienie z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem. W efekcie powstaje sprzeczność. Ponieważ nowy przepis wynika z konieczności wdrożenia dyrektywy UE, należy zinterpretować prawo krajowe tak, aby postąpić zgodnie z prawem unijnym.

                 

                  Nieobecność pracownika wskutek siły wyższej lub załatwienia spraw osobistych przed nowelizacją Kodeksu pracy

                  Co do zasady, w aktualnym stanie prawnym nie funkcjonuje zwolnienie z powodu siły wyższej. Niemniej uzasadnienie projektu wskazuje, że nie istnieją żadne przeszkody prawne, które uniemożliwiają pracodawcy usprawiedliwienie nieobecności pracownika wskutek siły wyższej. Pracodawca decyduje, czy sklasyfikuje taką nieobecność jako płatną, czy niepłatną. Ponadto pracodawca może zwolnić pracownika od pracy na część dnia – z zachowaniem lub bez zachowania prawa do wynagrodzenia.

                  Projekt odwołuje się do § 1 rozporządzenia MPiPS w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1632).

                  Przyczyny usprawiedliwiające nieobecność pracownika w pracy to zdarzenia i okoliczności, które:

                  1. są określone przepisami prawa pracy,
                  2. uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie,
                  3. nie wynikają z przepisów, ale są wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność.

                  Poza tym pracownik może złożyć wniosek o zwolnienie od pracy, aby załatwić sprawy osobiste. W tym przypadku nie definiuje się nieobecności jako płatnej lub niepłatnej. Pracownik musi odpracować zwolnienie od pracy. Godziny „odróbki” nie są zaliczane do godzin nadliczbowych, chyba że pracownik jest niepełnosprawny.

                   

                    Zwolnienie z powodu działania siły wyższej a urlop opiekuńczy – porównanie

                    Warunki Zwolnienie z powodu działania siły wyższej Urlop opiekuńczy na podstawie art. 1731 Kodeksu pracy
                    Okoliczności udzielenia Siła wyższa w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem Konieczność zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia w związku z poważnymi względami medycznymi członkowi rodziny bądź osobie zamieszkującej to samo gospodarstwo domowe
                    Komu pomaga pracownik Przepis podaje wyłącznie „pilne sprawy rodzinne” Członkowie rodziny: syn, córka, matka, ojciec, małżonek, małżonka
                    Osoba zamieszkująca to samo gospodarstwo domowe to np. partner lub partnerka życiowa
                    Wymiar dla osoby zatrudnionej na pełny etat w danym roku kalendarzowym 2 dni lub 16 godzin 5 dni
                    Kumulacja niewykorzystanych dni Nie Nie
                    Wymiar dla osoby zatrudnionej na niepełny etat w danym roku kalendarzowym Przeliczany proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zaokrągleniem niepełnej godziny w górę do pełnej Nie przelicza się proporcjonalnie. Urlopu udziela się w dni będące dla pracownika dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem
                    Sposób wykorzystania W częściach lub jednorazowo W częściach lub jednorazowo
                    Termin złożenia wniosku Najpóźniej w dniu skorzystania ze zwolnienia Co najmniej 1 dzień przed początkiem urlopu
                    Określenie powodu we wniosku Nie, przepisy nie precyzują zawartości wniosku Tak, art. 173^1 § 5 k.p. określa zawartość wniosku
                    Obowiązek zaakceptowania wniosku przez pracodawcę Tak Tak, pod warunkiem poprawnego wypełnienia i złożenia w ustawowym terminie
                    Weryfikacja wniosku przez pracodawcę Brak uprawnień w przepisach Brak uprawnień w przepisach
                    Odpłatność 50% wynagrodzenia Brak
                    Ochrona pracownika Tak, na podstawie 186^4 k.p. Tak, na podstawie 186^4 k.p.

                     

                    Zwolnienie z powodu działania siły wyższej a urlop na żądanie – porównanie

                    Warunki Zwolnienie z powodu działania siły wyższej Urlop na żądanie
                    Okoliczności udzielenia Siła wyższa w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem Dowolna przyczyna, co do zasady niespodziewana i nagła
                    Wymiar dla osoby zatrudnionej na pełny etat w danym roku kalendarzowym 2 dni lub 16 godzin 4 dni z wymiaru urlopu wypoczynkowego
                    Wymiar dla osoby zatrudnionej na niepełny etat w danym roku kalendarzowym Przeliczany proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zaokrągleniem niepełnej godziny w górę do pełnej 4 dni z wymiaru urlopu wypoczynkowego
                    Kumulacja niewykorzystanych dni Nie Nie, niewykorzystany urlop na żądanie przechodzi na kolejny rok jako zaległy urlop wypoczynkowy
                    Sposób wykorzystania W częściach lub jednorazowo Zwykle po 1 dniu, aczkolwiek przepisy nie zabraniają wykorzystania 4 dni z rzędu
                    Termin złożenia wniosku Najpóźniej w dniu skorzystania ze zwolnienia Najpóźniej w dniu urlopu
                    Określenie powodu we wniosku Nie, przepisy nie precyzują zawartości wniosku Nie
                    Obowiązek zaakceptowania wniosku przez pracodawcę Tak Z orzecznictwa wynika, że pracodawca może odmówić
                    Odpłatność 50% wynagrodzenia 100% (płatny jak urlop wypoczynkowy)

                     

                      Dodatkowe pytania o zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej

                      Ile czasu może upłynąć od zdarzenia uprawniającego pracownika do skorzystania ze zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej a dnia zwolnienia?

                      Przepisy nie precyzują takiego okresu. Jedyne, na co wskazuje nowa regulacja, to fakt, że pracownik powinien złożyć wniosek najpóźniej w dniu zwolnienia od pracy. Z jednej strony można domniemywać, że od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie, do dnia zwolnienia, może upłynąć nawet kilka dni. Z drugiej strony – warto podkreślić, że zwolnienie od pracy powinno mieć bezpośredni związek z chorobą lub wypadkiem w rodzinie, więc im dłuższy okres między zdarzeniem a dniem wolnym, tym trudniej je powiązać. Przepis podaje wprost, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest „natychmiastowa obecność pracownika” w związku z pilną sprawą rodzinną.

                       

                        Czy pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy wskutek działania siły wyższej, nie mając zgody pracodawcy?

                        Pracodawca musi zaakceptować wniosek pracownika, który może skorzystać ze zwolnienia dopiero po akceptacji przełożonego.

                          TribePerk_Author

                          Katarzyna Kupczyk

                          Autor tekstu • Redaktor