1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
visual people in office

Jak tworzyć najlepsze cyfrowe doświadczenia wśród pracowników

Cyfrowe doświadczenie pracownika, inaczej DEX – digital employee experience – dotyczy sposobu, w jaki pracownicy wchodzą w interakcję z technologią w miejscu pracy i jak się z nią czują. Na to doświadczenie składają się wszystkie elementy – od jakości po użyteczność. Chociaż koncepcja jest już znana, połowa europejskich pracowników (48%) nadal twierdzi, że ich organizacja nie spełnia oczekiwań. Oto wskazówki, jak zrobić to lepiej.

    Co zrobić, aby osiągnąć premium DEX

    #1 Zaangażuj pracowników

    Pracownicy, którzy czują, że wnieśli swój wkład i zostali wysłuchani, chętniej przyjmą nowe technologie HR. Postaraj się więc aktywnie angażować ich od samego początku. Utwórz zróżnicowaną grupę pilotażową, aby przeanalizować możliwy wpływ aplikacji cyfrowej, korzyści, obawy, optymalizacje itp. i w miarę możliwości postępuj zgodnie z jej życzeniami. Grupa ta mogłaby również przetestować oprogramowanie.

    Użyteczność można osiągnąć tylko wtedy, gdy pracownicy znajdują się w centrum uwagi, a pracodawca buduje doświadczenie patrząc z ich perspektywy. Tworzenie narzędzi dla pracowników i przez pracowników to najlepsza szansa na dostarczenie cyfrowych doświadczeń, które trafią w sedno.

    #2 Spersonalizuj doświadczenie

    Pracownicy zdalni i hybrydowi są zwykle mniej związani ze swoimi firmami i mniej osadzeni w ich kulturze. Aby przeciwdziałać temu trendowi, spersonalizowane cyfrowe środki kontaktu i doświadczenia stały się ważniejsze niż kiedykolwiek. Obecnie istnieje wiele rozwiązań, począwszy od wyselekcjonowanych kanałów komunikacji wewnętrznej po rynki talentów oparte na sztucznej inteligencji. 

    Korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji w technologii HR może być prawdziwym przełomem w zaspokajaniu potrzeb i preferencji. Należy jednak pamiętać, aby priorytetowo traktować funkcje, które rzeczywiście pomagają pracownikom, a nie tylko ich zachwycają.

    #3 Przejdź najpierw na urządzenia mobilne

    Przyjazność urządzeń mobilnych jest kluczowym elementem optymalizacji dostępności cyfrowego miejsca pracy. Pracownicy, którzy nie mają dostępu do narzędzi mobilnych służących wykonywaniu pracy, czują, że posiadają o wiele mniej możliwości uzyskania dostępu do potrzebnych im informacji. Dotyczy to w szczególności pracowników zdalnych i pracowników pierwszej linii.

    Jeśli naszym celem jest sprawienie, aby życie zawodowe było tak wspaniałe jak to prawdziwe, potrzebujemy zmienić nasze przekonanie nt. telefonów i tego, że nie mają racji bytu w pracy. Zamiast tego powinniśmy wykorzystać urządzenia mobilne jako cenny środek do wykonywania zadań, wysyłania zapytań, zarządzania przepływem informacji i wielu innych.

    #4 Skoncentruj się na całym cyklu życia pracownika 

    Cyfrowe doświadczenie pracownika zaczyna się od pierwszego momentu, w którym wchodzi on w interakcję z pracodawcą i jest z nim przez całą drogę rozwoju, a nawet offboardingu. Nasza rada: wykorzystaj myślenie projektowe do zmapowania całej podróży pracownika, aby nie przegapić ważnych punktów styku.

    Należy jednak unikać posiadania zbyt wielu różnych aplikacji i platform. Może to marnować czas, utrudniać produktywność i dostarczać słabe wrażenia. Zespół powinien być zaznajomiony z technologią HR pod względem użyteczności i interfejsów.

      Czego nie robić, aby osiągnąć premium DEX

      #1 Nie przytłaczaj ludzi

      Wszyscy znamy aplikacje, w których trzeba klikać wiele przycisków, aby dostać się tam, gdzie chcemy. Co więcej, jesteśmy również proszeni o utworzenie dedykowanego konta i zapamiętanie silnego hasła... To może niestety powodować frustrację.

      Dlatego lepiej wybrać narzędzia cyfrowe, które oferują jasny cel, są intuicyjnie zaprojektowane, zakładają mniejszą liczbę kliknięć i nie oferują niepotrzebnych funkcji. Zachowanie prostoty to dobra zasada podczas poznawania nowych narzędzi.

      #2 Nie zapomnij o szkoleniu

      Tak, rozwiązania cyfrowe stały się bardzo intuicyjne. Tak, większość z nas jest bardziej obeznana z technologią niż 10 lat temu. Nie, nie wszystko rozumiemy od razu. Bez odpowiedniego szkolenia od samego początku istnieje szansa, że pracownicy nie będą w stanie poruszać się po nowych aplikacjach i zniechęcą się.

      Kilka pomysłów, które warto rozważyć w przypadku premium DEX: zapewnienie czasu na szkolenie, oferowanie różnych formatów szkoleń, ustalanie realistycznych terminów na dostosowanie nowego sposobu pracy, zachęcanie do szkolenia i odpowiednie działania następcze.

      #3 Nie czekaj aż technologia załatwi sprawy za ciebie

      Nie zakładaj, że skoro Ty jesteś zachwycony swoją strategią cyfrową, to wszyscy wokół Ciebie również będą. Wypunktuj możliwe problemy i pytania, a także sposoby reakcji. Oczywiście, w miarę postępów, zbieraj opinie pracowników. Dwukierunkowa komunikacja wewnętrzna ma kluczowe znaczenie dla tworzenia pozytywnych doświadczeń.

      Pamiętaj, że informacje zwrotne w czasie rzeczywistym to najlepszy rodzaj informacji zwrotnych, ponieważ są one zazwyczaj bardziej szczere, trafne i umieszczone w kontekście. Współpracuj z zespołem IT, aby zintegrować proste pytania, które pojawiają się podczas korzystania z aplikacji.

      #4 Unikaj cyfryzacji bez wyznaczenia kierunku

      Aby Twoi pracownicy byli podekscytowani tym, co masz dla nich w zanadrzu, zdefiniuj jasną, zwięzłą wizję – obraz tego, jak będzie wyglądać przyszłość Twoich pracowników. Powinno to obejmować plan, który jest zgodny z aspiracjami zarówno firmy, jak i pracowników, wspierany tą samą kulturą i wartościami oraz powiązany z nimi.

      Krok pierwszy: połącz wysiłki w zakresie cyfryzacji z celami biznesowymi. Czy wyznaczyłeś cele dla swoich narzędzi cyfrowych? Jeśli nie, to nie będziesz w stanie zmierzyć ich sukcesu i upewnić się, że poprawiają one cyfrowe doświadczenia pracowników.

        Szukasz wskazówek?

        Sukces zależy od umiejętności dostosowania interesów pracowników, firmy i działu HR.

          Sprawdź nasz 4-etapowy przewodnik!